Walau Sebesar ATOM

Sunday, July 24, 2011

Pemilik hati yg sombong akan berkampung
dan berair mata bersama penghulu sekalian
para penyombong.


Andai ibu membenci kita pon sudah tak keruan kita dibuatnya, inikan pula jika Allah SWT yg membenci diri kita. Wal'iyazubillah. Untuk kita agar tak dibenci Allah, so jgnlah kita buat perkara yg dibenci Allah. Jgnlah buat amalan yg dimurkai Allah. Jgn sesuka aty kita melanggar batasan syariat Allah.

Salah satu sifat yg dibenci Allah ialah sombong! Ape itu sombong? Sombong ialah seorg yg menganggap dirinya besar dan hebat serta memandang hina dan rendah terhadap org laen.

Jangan mendabik dada

Jalanlah dalam keadaan yg tawaduk. Janganlah berjalan mendabik dada dgn penuh keangkuhan.

 Firman Allah SWT:
"Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan sombong, kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung." (Al Israa':37)

Allah sgt benci dgn orang yg sombong. Bahkan bumi pon membenci dgn org yg sombong. Tatapilah wajah sekalian insan dgn rasa kasih sayang. Dgn itu, semoga Allah memandang diri kita pula dgn kerahmatan dan keredhaan.

Firman Allah SWT:
"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu daripada manusia(kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri." (Luqman: 18)


Sekalipon sedikit....

Nabi SAW berkata andai seseorang itu ada sifat sombong dalam jiwanya wlupon sedikit, nescaya dia tidak akan masuk syurga. Sekalipon sifat sombong itu sebesar atom sekali pon, maka itulah punca seseorang itu akan terhumban dalam neraka. Na'uzubillah min zalik!

Daripada Ibn Mas'ud r.a., daripada Rasulullah SAW, Baginda bersabda:
"
Tidak akan masuk syurga, seseorang yang di dalam hatinya ada seberat atom daripada sifat sombong."

Seorang sahabat bertanya kepada Nabi SAW, "Sesungguhnya seseorang menyukai kalau pakaiannya itu indah atau kasutnya juga baik." Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT adalah Maha Indah dan menyukai keindahan. Sifat sombong adalah mengabaikan kebenaran dan memandang rendah manusia lain." (Riwayat Muslim)

Apakah seksaan yg bakal menanti manusia sombong di akhirat nanti?
Firman Allah SWT:
"(Dikatakan kepada mereka):'Masuklah kamu ke pintu-pintu neraka jahanam, sedang kamu kekal di dalamnya. maka itulah seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong." (Al-Mu'min: 76)

Maka berkampunglah para pemilik hati yg sombong di dalam neraka jahanam dan berair mata bersama penghulu sekalian para penyombong. Siapa lagi kalau bukan syaitan serta sekalian musuh-musuh Allah yang sombong!

Wassalam.
*sumber majalahAnis

0 lover: